1.322

STUDENTEN

273

BEDRIJVEN

1

DOEL

samen het leven leren in de circulaire regionale economie

Praktijkvraagstukken

Challenge Based Learning (of Praktijkvraagstukken)

Organisaties hebben te maken met snelle ontwikkelingen en veranderende wensen en behoeften van klanten of doelgroepen. Innovatie is belangrijk om in te kunnen spelen op veranderde vragen en behoeften. Een methode zoals design thinking (een ontwerpgerichte werkwijze) werken als passende aanpak om tot innovatieve oplossingen te komen.

Door studenten ervaring op te laten doen met design thinking aan de hand van een vraagstuk uit de beroepspraktijk bereiden ze zich voor op de toenemende behoefte van organisaties: medewerkers die leergierig zijn en actief mee kunnen denken over oplossingen bij uitdagingen.

Daarom zijn challenges zo effectief: studenten willen weten wat het nut is van hetgeen ze ‘moeten’ leren. In een challenge wordt leren in de context geplaatst van een actuele uitdaging uit de leefomgeving van de studenten. Een opdrachtgever in de challenge maakt het dan ook reëel.

Opdrachtgever worden?

Je kunt met je bedrijf, als opdrachtgever, een waardevolle bijdrage leveren aan het beroepsonderwijs van de toekomst: in én met de praktijk
Wanneer is een vraagstuk interessant?
De opdracht moet de studenten in ieder geval aanzetten tot samenwerken, creatief nadenken en out-of-the-box denken. Vele opdrachten zijn mogelijk, neem gerust contact op om te overleggen.

Voorbeelden van vraagstukken uit de
beroepspraktijk:

  • Hoe kan slib vanuit het Weerwater worden gebruikt in beautyproducten?
  • Hoe kan je bij medicijnuitgifte zoveel mogelijk verspilling voorkomen?
  • Waar kan je tegels van hergebruikt plastic voor gebruiken? Wat kan je ermee bouwen, of welke meubels kan je daarmee maken?
  • Hoe kan er op een hygiënische manier, zoveel mogelijk water worden bespaard in een schoonheidssalon? En welke chemische producten kunnen beter uit het water gehouden worden, door het te vervangen voor een natuurlijker product?
  • Bij elk frikandelbroodje in de supermarkt pak je een plastic zakje mee en gooi je daarna weg, hoe kunnen mensen worden gemotiveerd zo’n zakje vaker te gebruiken?
  • Wat kunnen we bouwen met de restmaterialen die van de Floriade afkomen?
  • Hoe ontwerp je een circulair klaslokaal dat ook aan het sociale fundament bijdraagt?
  • Kunnen we een Smart elektrificeren met behulp van refurbished accu’s?
  • Wat voor toepassingen kun je nog meer bedenken voor een refurbished autoaccu en is daar geld mee te verdienen?
  • Is het mogelijk een studentencampus te bouwen, waar studenten diensten leveren in ruil voor huur?
Van klein tot groot

Of je nou een klein bedrijf bent met 1 opdracht of een regionaal opererende organisatie met meerdere opdrachten: we gaan graag met je in gesprek!

Het contact en de samenwerking met de studenten werkt verfrissend en levert energie op bij de betrokken medewerkers.

Wat wordt er van jou als opdrachtgever verwacht?

Van jou verwachten we enthousiasme en een actieve bijdrage aan de kick-off, de tussentijdse evaluatie en de eindpresentatie. Voor de kick-off kan het zijn dat er een groep studenten op locatie komt, of er wordt door studenten zelfstandig een afspraak met je gepland. Tijdens de tussentijdse evaluatie geef je feedback en stel je vragen. En tijdens de eindpresentatie ben je mede-beoordelaar. De contactmomenten en kanalen worden van tevoren met je afgestemd.

Samen met de docent formuleer je de opdracht. Dit document kan daarbij helpen [BEKIJK HET PDF +]. De docent werkt de opdracht vervolgens verder uit tot een project, uiteraard in samenspraak met jou. Wanneer de opdracht helder is, gaan de studenten er in teams heel zelfstandig mee aan de slag.

Word jij opdrachtgever?
Ook jij kunt met je bedrijf, als opdrachtgever, een waardevolle bijdrage leveren aan de invulling van het beroepsonderwijs. Met jouw hulp houden we het onderwijs actueel en levensecht. Neem gerust contact op in geval van vragen.
Contact

Maurijn Odé
Practor Circulaire Regionale Economie
06 43 87 24 32
m.ode@rocvf.nl