OVERHEID
BEDRIJVEN
ONDERWIJS
STUDENTEN
–
4
14
–
Inspiratie- en ontwikkelsessie voor alle docenten Zorg & Welzijn door De Klimaat Dokter en Zorggroep Almere.
Wat goed is voor het milieu, is goed voor de gezondheid van de mens, vindt een club jonge artsen die zich scharen onder de naam De Klimaat Dokter. Hen doel is om de zorgsector beter te maken.
De Klimaat Dokter is opgezet door vier specialisten ouderengeneeskunde in opleiding. Eén van de oprichters: Anne Roosendaal gaf een inspirerende en hoopvolle sessie aan het docententeam Zorg & Welzijn afgelopen dinsdag 10 mei.
Deze inspiratie- en ontwikkelsessies ten behoeve van de professionalisering van de verschillende opleidingsteams worden begeleid door een expert uit het betreffende vakgebied en iemand uit het werkveld. Samen met de docenten kijken we hoe we circulaire economie in alle vakken terug kunnen laten komen.
De Klimaat Dokter wil de sector wakker schudden en de branche uitnodigen om duurzame keuzes te maken. Steeds is de groene draad: wat goed is voor het milieu, is ook goed voor de gezondheid. “Minder vuile lucht betekent ook minder longklachten”, zegt Roosendaal.
Dat is misschien een open deur, maar er zijn ook minder voor de hand liggende verbanden tussen klimaat en gezondheid. “Naarmate het warmer wordt in Nederland overleven teken en muggen beter en stijgt het risico van infectieziekten. De klimaatcrisis maakt hittegolven heftiger en langer; risico’s op uitdroging en hitteberoerte onder kwetsbaren neemt toe. En voedsel bederft eerder”, somt Roosendaal in haar presentatie op.
De Klimaat Dokter wil niet streng of boos zijn, maar juist optimistisch. Kansen zien.
Het doel is om docenten, instellingen en studenten te verleiden om milieubewust te handelen. Je voetafdruk verkleinen en middels je handafdruk je studenten inspireren.
Conclusie: “Iedereen die in de zorg werkt, die ziet al de gevolgen van de klimaatrisis, maar je gaat het pas écht zien als je het door hebt.”
Docenten gingen daarna in groepjes aan de slag met het compententiemodel. (Zie ook Workshop ‘Lesgeven in een circulaire context’ . Het model, gebaseerd op Europees onderzoek vanuit het Rounder Sense of Purpose model, kent 4 fases die belangrijk zijn in een situatie van verandering: holistisch denken, verandering voorzien, verandering bewerkstelligen en reflecteren. Iedere fase kenmerkt zich met een aantal bepalende vaardigheden die van belangzijn in de betreffende fase. Deze noemen we ook wel de CRE-competenties, oftewel de competenties voor de toekomst.
De opdracht: bespreek wat holistisch denken in je beroep betekent en hoe dit een plek kan krijgen (of dit misschien al heeft) in je lessen.
Sita Kalloe deelde als expert uit het werkveld haar acties met de werkgroep duurzaamheid binnen Zorggroep Almere rondom de bewustwording en de gevaren van geneesmiddelen in het milieu.
Meer over de Klimaat Dokter:
Let op! We geven 200 Tomato Cooking Pakketten weg.
Aantal inmiddels besteld: 605
Staat de teller op 200 dan wordt je bestelling helaas niet meer verwerkt.
Let op! We geven 200 Tomato Cooking Pakketten weg.
Aantal inmiddels besteld: 605
Staat de teller op 200 dan wordt je bestelling helaas niet meer verwerkt.